Vardagsbränn kalorier

Många runt om i landet köper i januarimånad ett nytt gymkort. Ett gymkort som många gånger får en stationerad plats i plånboken, men som kanske används som mest under två månader, för att besöken på gymmet sedan blir allt glesare och glesare. Våren kommer – vi får lust att träna ute istället. I följande guide har vi därför samlat lite alternativa tips på hur du kan bränna kalorier i vardagen utan att investera i ett dyrt gymkort.

Låt benen ta dig överallt

Det sägs att den största hälsofaran är stillasittande. Att ett gymbesök en-två timmar per veckan inte kan kompensera för en stillasittande livsstil. Låt därför benen ta dig överallt och se till att röra på dig så mycket som möjligt i vardagen. Några tips är följande:

  • Hoppa av bussen en hållplats tidigare
  • Torka av fikarummet med ett par disktrasor och ta ut svängarna ordentligt
  • Hämta kaffet åt kollegan
  • Ta trapporna istället för hissen – och spurta gärna
  • Gå en omväg till mataffären, ”jaga” din mat som dina förfäder gjorde

Bekväma skor

För att ha en ständigt aktiv livsstil där benen tar dig överallt är rätt skor av största vikt. Om du inte vill bära dina sneakers på jobbet bör du därför ha med dig ett ombyte.

Städning – effektivt sätt att svarva muskler

Plocka fram dina disktrasor oftare och städa dig till en riktigt schysst kropp med trasor från Disktrasa.nu. Städning bränner faktiskt riktigt mycket kalorier, så sätt på bra musik och ta ut svängarna ordentligt. Allt från stora svep med dammsugaren, till när du moppar golvet eller när du sveper fram med dina disktrasor över diskbänken. Som en bonus bränner du inte bara kalorier, utan du får också ett skinande rent hem på köpet.

Ditt hemmagym

Du behöver inte investera i dyra gymredskap för att tona synliga muskler. Låt ett paket mjöl vara en vikt när du gör utfall med benen i vardagsrummet, eller använd något annat tyngre föremål hemma som extra vikt när du gör situps.

Ditt sätt att tänka

Det är ditt sätt att tänka som avgör hur mycket motion du får in i vardagen. Om du ständigt har som mål att ha en aktiv livsstil så kommer du blir överraskad över hur många möjligheter som ges i vardagen. En parkbänk som du kan göra step-up på, en gräsplan som du kan dra några varv runt. Försök att minnas hur det var när du var barn och troligen ständigt rörde dig naturligt, istället för att sitta böjd som en banan över laptopen.

Studenten och vägen till en aktiv livsstil

Den där hurtiga studenten. Fascinerat betraktar du killen som springer förbi, förklädd i en slags kroppsstrumpa. Ska tydligen vara bra att springa i, underlätta löparstegen. Ett steg, två steg, tre steg. Fort går det. Studenten som du vet läser på Chalmers, och som verkar hålla sin kondition i topptrim mellan föreläsningarna och ständigt släpa runt på studentskylten utan att se trött ut. Samtidigt som du vänder blad i boken tänker du att du också önskar bli sådär hurtig. Man får ju faktiskt mer energi efter träning, det vet du. Men varför är det där motståndet inför att börja träna så stort?

Den lata studenten – börja med små steg

Det första tipset mot att bli en mer hurtig student är att helt enkelt bestämma sig. Många avskräcks dock vid tanken på att ”börja träna” – det känns så stort och så … definitivt. Omformulera därför att börja träna till att ”röra på dig lite mer än vad du gör idag”. På så sätt känns steget mot en mer aktiv tillvaro inte så jobbig.

Studenten och 30 dagar

Visste du förresten att det tar ungefär 30 dagar innan en ny vana befästs? Det är alltså helt naturligt att en ny vana känns just ovan när den är ny. Faktum är att det till och med är kroppens naturliga respons att göra motstånd inför förändring, eftersom hjärnan gillar att utföra repetitiva aktiviteter – det vill säga, att ta den enklaste vägen.

Lägg därför upp en plan som innefattar minst 30 dagar, och förvänta dig att det kommer kännas lite konstigt och obekvämt vissa gånger att kliva ut i löparspåret eller i gymsalen. Därefter kommer det dock kännas mer och mer naturligt.

Studenten och den lättillgänglige aktiviteten

Kom också ihåg att välja en aktivitet som är lättillgänglig. Många talar om att hitta en aktivitet som känns rolig, och det ligger visserligen mycket sanning i det. Men, det är också minst lika viktigt att hitta en aktivitet som är lätt att tillgå. För även om du tycker att volleyboll är otroligt roligt, så är chansen relativt liten att du kommer utföra det om volleybollhallen ligger långt bort.

Satsa därför på något som är lättillgängligt, och förvänta dig också att med förändring följer ett visst motstånd. Påminn dig om att det är kroppens naturliga respons och att den successivt kommer att förändras. Kör hårt, studenten!