Spionfilmer och musik

Musiken i olika filmer varierar ofta beroende på vad det rör sig om för genre. I spionfilmer, som Tomas Alfredssons Tinker, Taylor, Soldier, Spy (2011) och Robert De Niros The Good Shepherd (2006), är det viktigt att musiken inte bara bidrar med rätt stämning, utan att den också bidrar med ett tempo och en stadig rytm. Detta utan att överdriva förstås. I moderna filmer måste musiken ha en viss distans till dramat. Hur musiken förändrats genom åren kan man ta reda på både genom att bekanta sig med några av de riktiga klassikerna (Som Lawrence av Arabien eller Ben-Hur) eller genom att läsa recensioner som behandlar både film i allmänhet och filmmusik specifikt.

En växande filmgenre är naturligtvis blockbusters och äventyrsfilmer – gärna de med någon form av superhjälte. Ett närmast löjligt antal nya superhjältefilmer har haft premiär under året som gått. Ur ett musikaliskt perspektiv förknippas dessa äventyrliga filmer med tonsättare som Hans Zimmer, James Horner, James Newton Howard, och John Williams (den senare har, vid 81 års ålder, sagt att han kommer att skriva musiken till de tre nya Star Wars-filmerna, den tredje av vilka har premiär 2019!) I blockbusters får förstås musiken mer spelrum än i mindre storskaliga dramafilmer eller thrillers, men samtidigt märker man ett mindre betonat fokus på tydliga teman och melodier. Jämför exempelvis John Williams Superman – The Movie (1978) med Hans Zimmers Man of Steel (2013)! För den första filmen skapade Williams ett mycket igenkännbart fanfariskt tema, medan Zimmer ägnar sig mer åt att ge musiken en atmosfärisk karaktär genom inslag av elektroniska instrument och effekter.

Komedifilmer, då? Hur låter egentligen musiken där? Som många känner till så är romantiska komedier ofta till bredden fyllda med olika inslag ur populärmusiken, och finns där originalskriven musik tar den sällan särskilt mycket plats. När det gäller satirer eller slapstick-komedier är en vanlig teknik istället att göra musiken överdrivet seriös och dramatisk, vilket skapar ironiska, komiska effekter.